کاربرد آینه در دکوراسیون

طراحی دکوراسیون از گذشته تا کنون، دارای سبک‌های متنوعی بوده است. در سبک های مختلف المان ها و وسایل متفاوتی به کار می‌روند، همچنین در هر سبک نحوه چیدمان متفاوت است. امروزه استفاده از آینه در دکوراسیون منزل بسیار متداول است و طرفداران بسیاری دارد. استفاده از آینه علاوه بر زیباتر کردن دکوراسیون داخلی کاربردهای بسیاری دارد. در این مقاله در مورد کاربرد آینه در دکوراسیون و تاثیرات آن بر روی فضای منزل توضیح داده‌ایم، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

وسیع تر نشان دادن فضا

یکی از از اصلی ترین کاربردهای آینه در دکوراسیون، به خصوص در خانه‌های کوچک، بزرگ نشان دادن فضا است. اگر آینه در محل مناسبی نصب شود، با فریب ذهن بیننده، احساس وسعت فضا را برای فرد به وجود می‌‌ آورد. هر چه آینه بزرگ تر باشد، این کار را بهتر انجام می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان روی دو دیوار کنار هم، آینه نصب کرد و نور را بیشتر انعکاس داد. این امر موجب امتداد یافتن فضا می‌شود و فضا را بزرگ تر نشان می‌دهد. می‌توان در آشپزخانه‌های کوچک، با قرار دادن آینه ای فضای آشپزخانه را از کوچکی و گرفتگی درآورد و آن را دلباز نشان داد.
همچنین با نصب آینه‌ های دکوراتیو در پذیرایی منزل می‌توان، آن را روشن تر و وسیع تر نشان داد.
می‌ توانید با نصب آینه بزرگ علاوه بر پوشاندن تمامی قسمت‌های دیوار، فضا را روشن تر و بزرگتر جلوه دهید.

روشن تر نشان دادن محیط

کاربرد دیگر جالب آینه بازتاب نور و انعکاس آن در محیط منزل است. با نصب آینه میان پنجره ها می‌ توان با فریب ذهن، حس امتداد فضا را ایجاد کرد. به این شکل افراد احساس می‌کنند که اتاق پرنورتر و روشن تر است. همچنین با نصب آینه در قسمتی از منزل، که نور لامپ‌ها درون آینه بازتاب پیدا می‌کند، می‌توان فضا را روشن تر نشان داد. 

Image

مخفی کردن قسمت هایی از فضا

یکی از کاربردهای آینه در دکوراسیون، پوشاندن بخشی از فضا است. ممکن است بخواهید برخی اشیا مانند کمدها، وسایل کهنه یا بخشی از دیوار ها را از نگاه ها پنهان کنید. در این حالت، با نصب آینه به بهترین شکل این کار انجام می‌گیرد. به این ترتیب هم به فضا زیبایی و نظم می‌بخشیم و هم فضای خانه وسیع تر و روشن تر به نظر می‌رسد.

ارتفاع بخشیدن به سقف

شاید امروزه این کار خیلی رواج نداشته باشد، اما با آینه کاری دیوار و سقف می‌توان علاوه بر زیبا کردن محیط، ارتفاع سقف را بلندتر نشان داد و ابعاد اتاق را گسترده تر جلوه داد.
اگر منزل شما سقف کوتاه و یک ‌دستی دارد، می‌توان با آینه کاری در قسمت‌هایی از آن، تصور اختلاف سطح  را در ذهن ها ایجاد کرد تا سقف بلندتر دیده شود.

مینیمال کردن فضا

طراحی دکوراسیون مینیمال، یکی از طراحی های پرطرفدار امروزی و مدرن محسوب می‌شود. در سبک مینیمال، آینه از اهمیت زیادی برخوردار است. قرار دادن آینه در پذیرایی منزل و اتاق خواب در کنار گلدان های گل و بازتاب آن ها درون آینه، فضا را آرامش بخش تر نشان می‌دهد. همچنین تمامی وسایل غیر ضروری را از نگاه ها پنهان می کند. در فضاهای مینیمال، برای طراحی دکوراسیون  سرویس بهداشتی با آینه، برای پوشش کابینت‌ها و قسمت‌های زیرین روشویی، از نصب آینه استفاده می‌کنند، با این کار در ذهن بیننده اجسام و فضای سرویس بهداشتی شناور و مینیمال به نظر می‌رسد.

کاربرد آینه در فضای کلاسیک

آینه علاوه بر فضای مینیمال، در دکوراسیون کلاسیک نیز کارایی دارد، آینه می‌تواند فضایی کلاسیک و باوقار را در ذهن تداعی کند. در فضای کلاسیک، می‌توان از آینه در اتاق پذیرایی استفاده کرد و سبک را کلاسیک تر کرد. همچنین می‌توان دیوار کنار میز غذاخوری را با آینه طرح دار پوشاند و جلوه ای بسیار شیک و کلاسیک به پذیرایی بخشید. با نصب آینه نور شمع‌های روی میز و چراغ‌های سالن به زیبایی بازتاب می‌شوند. در فضاهای کلاسیک، انتخاب های گوناگونی خواهید داشت و فقط به انتخاب یک آینه نقره ای محدود نمی شوید. شما می‌توانید رنگ کلی پذیرایی خود را در نظر بگیرید و آینه‌هایی با رنگ های برنزی، خاکستری و... در آن به کار ببرید تا فضایی شیک تر داشته باشید.

عمق بخشیدن به فضا

قرار دادن آینه در هر بخشی از منزل یا محل کار مانند اتاق خواب، پذیرایی، راهروها یا... می‌تواند به فضا عمق و بُعد ببخشد. در واقع هنگامی که آینه را روی یک دیوار و بخشی از فضای مکانی قرار می‌دهید، به آن فضا عمق بخشیده و وسعت آن را بیشتر می‌کند. این بعد بخشی به فضا، در محیط های کوچک می‌تواند بسیار فضا را دلباز و زیبا کند.

ایجاد حس های متفاوت در فضا

آینه‌ ها بسته به محلی که در آن قرار می‌گیرند؛ می‌توانند حس و حال متناسب با محیط را ایجاد کنند. مثلا چنان چه در باشگاه‌های ورزشی نصب می‌شوند، منجر به افزایش شور و نشاط محیط تمرین می‌شوند. زیرا هیجان تماشای تصویر متحرک افراد در حین انجام ورزش، باعث افزایش انرژی آن ها می‌شود. همچنین در فروشگاه‌های بزرگ باعث القای حس شکوه و هیجان در هنگام خرید می شوند و فضا را نیز بزرگ تر نشان می‌دهند.

Image

مدرن کردن فضا

امروزه آینه ها در انواع مدرن و اشکال متنوع، موجب مدرن کردن دکوراسیون منزل یا محل کار شما می‌شوند. به عنوان مثال با قرار دادن آینه های چراغ دار یا بک لایت در سرویس بهداشتی می‌توان فضای آن را مدرن کرد. همچنین انواع آینه های فاقد فرم و دکوراتیو در دکوراسیون های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

افزایش جلوه بصری

از دیگر کاربردهای جالب آینه در دکوراسیون، افزایش جلوه هنری با آینه ها می‌باشد. این کار تاثیر زیادی در ایجاد زیبایی محیط منزل شما دارد. از قدیم، شاهد به کارگیری هنر آینه کاری در مکان های مذهبی نظیر مساجد بوده ایم. در گذشته از آینه های رنگی برای زیباسازی محیط استفاده می شد و هنوز هم در بسیاری از منازل قدیمی می توانیم این هنر زیبا را ببینیم. 

جبران عدم وجود پنجره

در طراحی فضای آشپزخانه، معمولا سینک ظرفشویی را در برابر پنجره یا بخشی که نمایان گر منظره ای باشد، قرار می‌دهند. در صورتی که فضای آشپزخانه فاقد پنجره باشد، می توان با نصب آینه‌ ها در پشت سینک، عدم وجود پنجره را جبران کرد و آشپزخانه را روشن تر نشان داد. بهتر است برای این کار از آینه آنتیک استفاده کنید تا لکه های ناشی از ذرات آب یا چربی دیده نشوند.
همان طور که در این مقاله ذکر شد، آینه ها دارای کاربرد های مختلف و بسیاری در طراحی دکوراسیون هستند. استفاده درست از آینه در دکوراسیون، موجب بزرگ تر نشان دادن فضای محیط می‌شود. همچنین آینه ها با بازتاب نور فضای خانه را روشن‌تر نشان می‌دهند. چنان چه سقف منزل کوتاه باشد با آینه کاری می‌توان به آن عمق و ارتفاع بخشید. 
علاوه بر این، می‌توانیم هر آن چیزی را که نمی‌خواهیم دیده شود؛ با آینه مخفی کنیم. می توان با قرار دادن آینه در برابر فضایی که می‌خواهیم بیشتر دیده شود؛ به آن جلوه بیشتری ببخشیم. با استفاده از مدل‌های مختلف آینه، می‌توان انواع دکوراسیون مینیمال، کلاسیک یا مدرن را ایجاد کرد. می‌توان با نصب یک آینه در باشگاه یا فروشگاه، موجب افزایش انگیزه در هنگام فعالیت های مختلف شد. در نهایت در هنگام خرید آینه باید به کاربرد آن توجه کنید و آینه را متناسب با کاربردی که از آن انتظار دارید؛ تهیه کنید.

نظرات کاربران

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد

انتخابگر پوسته