تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه

شیشه‌ رنگی و آینه دکوراتیو از المان‌های جذاب در دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی هستند. در گذشته شیشه‌های رنگی و آینه‌های دکوراتیو در تزیین ساختمان‌های مذهبی و تاریخی به کار می‌رفتند. امروزه شیشه رنگی در سه گروه اصلی شیشه رنگی براق، شیشه رنگی مات یا متلوکس و شیشه رنگی متالیک یا متلاک در بازار عرضه می‌شود و معمولا از جنس سکوریت یا لمینت است. این نوع شیشه به دلیل زیبایی و تنوع رنگ‌های جذاب، به عنوان شیشه دکوراتیو در ساختمان‌ها کاربرد دارد. هم‌چنین در سال‌های اخیر هنر آینه کاری و استفاده از آینه‌های دکوراتیو در طراحی داخلی ساختمان‌ها در کنار شیشه‌های رنگی با اقبال گسترده‌ای مواجه شده است. استفاده از شیشه رنگی و آینه دکوراتیو در داخل ساختمان علاوه بر بار هنری و زیبایی که دارد، موجب افزایش و انعکاس نور و بزرگ جلوه دادن فضا می‌شود. به علاوه شیشه رنگی به دلیل رنگ‌بندی مختلف و آینه دکوراتیو به دلیل استفاده از طرح‌های متنوع جلوه خاصی به فضا می‌بخشند. در این مطلب قصد داریم در مورد تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه نکاتی را با هم مرور کنیم. 

شیشه رنگی و آینه دکوراتیو چیست؟

شیشه رنگی در واقع در فرایند تولید به صورت رنگی در می‌آید و این رنگ به صورت ماندگار در بافت شیشه وارد می‌شود. به همین دلیل انواع با کیفیت آن دچار رنگ پریدگی یا تغیر رنگ نمی‌شوند. همان‌گونه که می‌دانید، شیشه‌های رنگی در انواع و سایزهای مختلف تولید می‌شوند. متداول‌ترین انواع این شیشه شامل شیشه رنگی مات، براق، متالیک، کلاسیک، هوشمند، دکوراتیو و غیره می‌باشد. آینه کاری دکوراتیو نیز در معماری ایرانی از قدمت بالایی برخوردار است. در واقع آینه کاری جزو هنرهای سنتی ایران است که امروزه با وارد شدن آینه دکوراتیو و آینه کریستال با تفاوت‌هایی ادامه پیدا کرده است. در هنر آینه کاری امروزی، آینه‌های دکوراتیو در انواع، طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متنوع تولید و اجرا می‌شود. در اجرای این هنر افراد با برش شیشه در مدل دلخواه و چسباندن آن‌ها در کنار هم موجب زیبایی محیط مورد نظر می‌شوند. پرکاربردترین رنگ‌های آینه دکوراتیو شامل طلایی، برنز، مسی، آبی، نقره‌ای، ساده معمولی و آینه کریستال است. تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه غیر قابل انکار است و معمولا در دکوراسیون داخلی منازل، مراکز تجاری، فروشگاه‌ها، لابی‌ها و غیره به کار می‌روند. 

Image

تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه

در بررسی تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه ابتدا به مزایای استفاده از شیشه‌های رنگی می‌پردازیم. شاید اولین تاثیر این نوع شیشه‌ها افزودن زیبایی و جذابیت به دکوراسیون داخلی منازل است. 
عبور نور از شیشه‌های رنگی موجب افزایش جذابیت و آرامش فضا می‌شود. به علاوه انعکاس رنگ شیشه‌ها بر روی دیوارها موجب ایجاد فضایی پرانرژی و با نشاط می‌شود.
به علاوه پنجره‌هاي دارای انواع شيشه‌هاي رنگي علاوه بر این‎که قابلیت عبور نور طبیعی را به فضای داخلی دارند، از ورود میزان قابل توجهي از اشعه مضر خورشید به داخل نيز جلوگيري می‌کنند.
از دیگر مواردی که باید در تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه به آن اشاره کرد، بزرگ جلوه دادن و دلباز کردن محیط به دلیل ویژگی بازتاب نور در این المان‌ها است. به علاوه در مورد شیشه‌های رنگی استفاده از آن‌ها در پنجره‌ها یا پارتیشن‌های شیشه‌ای موجب کاهش دید و ایجاد حریم خصوصی برای ساکنین می‌شود. 

پس از مرور مزایای شیشه رنگی، لازم است در بررسی تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه به بررسی ویژگی‌های آینه دکوراتیو بپردازیم. 

مهم‌ترین ویژگی آینه‌های دکوراتیو پس از زیبایی و افزودن جلوه‌ی هنری مدرن به فضای منزل، بزرگ جلوه دادن خانه است. در واقع استفاده از آینه در چیدمان منزل بهترین راه برای بزرگ‌تر و روشن‌تر جلوه دادن آن با کمترین هزینه است که حاصل ویژگی انعکاس نور و تصویر توسط آینه می‌باشد. 
مورد دیگر این است که به طور کلی آینه به عنوان یک المان دارای انرژی مثبت در فضا شناخته می‌شود. تلفیق نور و آینه می تواند فضای جذاب و پرنشاطی در محیط به وجود آورد. 

تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه به تفکیک فضاهای مختلف

در مورد تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه به صورت کلی توضیح دادیم. در ادامه این تاثیرات را به تفکیک بخش‌های مختلف ساختمان بررسی می‌کنیم. 

ورودی ساختمان

ورودی  ساختمان به عنوان اولین مکانی که توسط افراد مورد بازدید قرار می‌گیرد، اهمیت زیادی در ایجاد احساس مثبت یا منفی در مورد فضای ساختمان دارد. تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه در این مکان شامل انعکاس رنگ‌های متنوع و شاد در لابی و فضای راه پله‌ها و ایجاد حس مثبت در افراد می‌شود. هم‌چنین آینه‌ها به افزایش نور و روشنایی در میان راهروهای کم نور و افزایش ویژگی لوکس بودن فضا کمک می‌کند. 

اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی

مکان‌های مانند اتاق نشیمن و پذیرایی نیز جزو پر رفت و آمدترین مکان‌های منزل محسوب می‌شوند که بیشتر در معرض دید هستند و تاثیر زیادی در ایجاد احساس مثبت نسبت به محیط در میان افراد می‌گذارند. به علاوه طراحی و چیدمان این بخش‌ها بیش از هر بخشی می‌تواند نمود شخصیت میزبان و صاحب خانه باشد. بنابراین تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه در دکوراسیون این بخش از منزل می‌تواند به تناسب سبک طراحی دکوراسیون از سنتی تا مدرن را پوشش دهد و در همه‌ی سبک‌ها موجب افزایش زیبایی و انرژی در فضا شود.
مهم‌ترین ویژگی این دو المان یعنی بزرگ ودلباز نشان دادن فضا نیز بیش‌ترین تاثیر را در اتاق نشیمن یا پذیرایی خواهد داشت. به خصوص این‌که امروزه بسیاری از آپارتمان‌ها از اتاق نشیمن کوچک یا فاقد نور طبیعی برخوردار هستند و یکی از بهترین و به صرفه‌ترین ترفندها برای بزرگ‌تر و روشن‌تر جلوه دادن فضا استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای رنگی و تکنیک‌های آینه کاری در کنار نورپردازی‌های مدرن است. یکی دیگر از ترفندهای زیباسازی اتاق نشمین با آینه دکوراتیو، آینه کاری در قسمت‌های خاصی مانند دور ستون‌ها، حاشیه دیوارها و یا اطراف وسایلی مانند شومینه و شوفاژ است.

دیوارهای داخلی

دیوارهای داخلی بخش عمده‌ای از منزل را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل در صورت استفاده از پارتیشن‌های شیشه ای رنگی می‌توان به افزایش زیبایی و نور فضا کمک بسیاری کرد. هم‌چنین آینه کاری دیوارها در طراحی مدرن دیوارهای مربوط به پذیرایی و نشیمن و دادن جلوه‌ی لوکس به آن تاثیر زیادی دارد. این بخش آینه‌کاری‌های سنتی و مدرن تا آینه‌های قدی مینیمال را در بر می‌گیرد. 

اتاق خواب

یکی دیگر از بخش‌های مهم در بررسی تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه اتاق خواب است. به طور کلی اتاق خواب فضایی برای استراحت و کسب آرامش پس از یک روز شلوغ کاری است. به همین جهت استفاده از شیشه رنگی و آینه‌ دکوراتیو در اتاق خواب می‌تواند موجب افزایش انرژی مثبت در فضا شود. هم‌چنین کاربرد پارتیشن‌های شیشه‌ای رنگی در این بخش به تفکیک فضا در عین استفاده از نور طبیعی کمک می‌کند و کاربرد آینه‌های قدی در بزرگتر کردن فضای داخلی و هم‌چنین کمک به نمایش تمام ظاهر افراد در زمان آماده شدن برای بیرون رفتن کمک زیادی کند. 

سقف

استفاده از شیشه‌های رنگی در سقف خانه‌ها به خصوص ساختمان‌هایی مانند ویلاها با ایجاد جلوه‌ای جذاب از نورهای رنگی بر روی فرش‌ و کف خانه موجب نورپردازی زیبایی می‌شود. هم‌چنین آینه کاری سقف از روش‌های طراحی لوکس منزل است و در کنار نورپردازی سقفی محبوبیت زیادی دارد.
در این مطلب با تاثیر خرید شیشه رنگی و آینه دکوراتیو بر فضای خانه آشنا شدیم. البته این تاثیرات و مزایا به مناسب بودن و زیبایی طراحی دکوراسیون منزل و تعیین مکان مناسب برای نصب شیشه رنگی و آینه کاری نیز بستگی دارد و  انتخاب و اجرای درست آن می‌تواند تأثیر بسیار بالایی بر افزایش جلوه‌های زیبا در طراحی فضا داشته باشد. 

نظرات کاربران

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد

انتخابگر پوسته