یک شیشه خوب برای ساختمان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

امروزه شیشه، یکی از مصالح اصلی در ساختمان سازی محسوب می‌شود. علاوه بر درب و پنجره شیشه ای، از این متریال برای ساخت بالکن شیشه ای، نرده شیشه ای، راه پله و... در ساختمان استفاده می‌شود. این امر علاوه بر افزودن فضای مفید به بخش داخلی ساختمان، باعث زیباتر شدن نمای خارجی ساختمان نیز می‌شود. از دیگر موارد استفاده شیشه در ساختمان، می‌توان به انواع پارتیشن های داخلی و به کارگیری شیشه در دکوراسیون داخلی اشاره کرد. استفاده از شیشه در ساختمان به این موارد محدود نمی‌شود و دارای کاربرد های زیادی است. اما قبل از به کارگیری این عنصر مهم در ساختمان، لازم است از ویژگی های یک شیشه خوب آگاهی کافی داشته باشید. برای آشنایی با ویژگی های یک شیشه ساختمانی خوب، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

شیشه ساختمانی و انواع آن

همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، شیشه دارای کارایی بسیاری در ساختمان سازی اعم از طراحی داخلی ، خارجی و... می‌باشد، این امر باعث افزایش استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی شده است. شیشه هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای انواع زیادی هستند. از انواع شیشه های ساختمانی می‌توان شیشه ساده یا فلوت، شیشه لمینت، شیشه دو جداره، شیشه طرح دار، شیشه مات، شیشه ضد آتش، شیشه عایق، شیشه رنگی، شیشه رفلکس، شیشه سکوریت و... را نام برد.

Image

ویژگی شیشه های ساختمانی

هر کدام از انواع شیشه ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که منجر به تمایز آن ها از یکدیگر می‌شود. همچنین کاربرد هر کدام از شیشه ها در صنعت ساختمان سازی متفاوت است. اما تمامی شیشه ها دارای ویژگی های مشترکی نیز هستند، در ادامه به برخی از این ویژگی ها می‌پردازیم: 

  • شفافیت: شفافیت یکی از ویژگی های مشترک در تمام شیشه هاست؛ با توجه به سلیقه یا کاربرد شیشه در ساختمان، می‌توان میزان شفاف بودن شیشه را تعیین و نوعی از آن را انتخاب کرد.
  • میزان انتقال گرما: شیشه دارای انتقال گرمای زیادی نیست، اما برای اینکه کارایی شیشه در حفظ ذخیره انرژی و گرمای منزل و فضای داخلی ساختمان بیشتر شود، باید به صورت دو یا چند جداره در ساختمان به کار گرفته شود.
  • شکنندگی : همان طور که می‌دانید، یکی از ویژگی های ذاتی شیشه شکنندگی است، البته که با روش هایی نظیر مانند سکوریت کردن و استفاده از لمینت میتوان استحکام شیشه را افزایش داد.
  • قابلیت بازیافت: شیشه دارای قابلیت بازیافت 100 درصدی است، امروزه با ابزار الات پیشرفته و مدرن می‌توان به بازیافت شیشه های خرد شده پرداخت و این خورده شیشه ها را در ساخت محصولات شیشه ای دیگر به کار برد.
  • ویژگی های شیشه ساختمانی خوب

در هنگام خرید شیشه مناسب برای ساختمان باید فاکتورهای بسیاری را مد نظر قرار داد. بسته به اینکه  شیشه در کدام قسمت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، خصوصیات متفاوتی دارد. به طور کلی برای انتخاب یک شیشه خوب ساختمانی باید به موارد زیر توجه کرد.

کاربرد شیشه

در اولین قدم لازم است به کاربرد شیشه توجه کنیم، تا بر اساس آن شیشه ای با ویژگی های مناسب تهیه کنیم. شیشه ها در قسمت های مختلفی از ساختمان به کار می‌روند. این عناصر در بخش هایی نظیر نمای ساختمان، بالکن، نرده ها، کفپوش، راه پله، پنجره، درب ها و... به کار می‌روند. با توجه به کاربرد هر شیشه، در ادامه  به ویژگی های یک شیشه خوب می‌پردازیم.

شیشه به کار رفته در نما

چنانچه قصد استفاده از شیشه را در نمای ساختمان دارید، یک شیشه خوب باید از استحکام و مقاومت کافی در برابر تغییرات دمایی ناگهانی، تماس با مواد شیمیایی، دود و سایر آلاینده ها،  ضربه و ... برخوردار باشد. همچنین جلوه بصری زیبایی برای ساختمان ایجاد کند. 

شیشه به کار رفته در درب و پنجره ساختمان

برای این نوع شیشه ها نیز، توجه به استحکام و مقاومت شیشه بسیار مهم است. همچنین شیشه ای مناسب است که در برابر ضربه استحکام کافی داشته باشد و در مقابل عبور صدا و حرارت به اندازه کافی عایق باشد. در این موارد، یک شیشه خوب باید بتواند امنیت را به اندازه لازم تامین کند. این نوع شیشه ها در هنگام شکسته شدن، نباید موجب صدمه دیدن افراد شوند. 
به همین دلیل بهتر است برای این موارد، شیشه هایی مانند سکوریت و لمینت را انتخاب کرد. شیشه های لمینت شیشه های مقاومی هستند که اگر در معرض ضربه های بسیار قوی، قرار بگیرند؛ به صورت عنکبوتی در می‌آیند. به عبارت دیگر، به شکل تار عنکبوت پر از ترک می‌شوند، اما خورده شیشه ایجاد نمی‌کنند و به اطراف پرتاب نمی‌شوند.
همچنین یک شیشه خوب برای پنجره ساختمان، نور را به حدی که لازم است به فضای داخلی می‌رساند. نور خورشید علاوه بر خاصیت روشنایی و آرامش بخشی به محیط منزل دارای اشعه مضر نیز می‌باشد. بنابراین مهم است که شیشه پنجره دارای ضریب جذب گرمای خورشید بالایی باشد؛ تا بتواند از عبور اشعه مضر خورشید جلوگیری کند.

Image

شیشه های به کار رفته در کفپوش و پله ها

با توجه به استفاده از شیشه برای کف زمین یا پله ها، بدیهی است که یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کرد، مقاومت و استحکام شیشه می باشد. یک شیشه خوب برای به کارگیری در کف یا پله ها باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. به طوری که هیچ ضربه ای باعث ایجاد ترک در آن یا شکستن آن نشود. البته فراموش نکنید که در هنگام خرید این نوع شیشه باید به نظر کارشناسان توجه کنید.

قیمت مناسب

علاوه بر توجه به ویژگی هایی مانند مقاومت، عایق بودن، ظاهر و رنگ بندی شیشه و...، باید به قیمت شیشه نیز توجه کرد. یک شیشه ساختمانی خوب از قیمت متناسبی نسبت به ویژگی های خود برخوردار است. قیمت شیشه ها بر اساس ویژگی های مختلف آن، مانند برند تولید کننده، میزان مقاومت شیشه، نوع شیشه و ابعاد و وزن آن تغییر می‌کند. ممکن است دو شیشه از نظر ظاهری به هم کاملا شباهت داشته باشند، اما دارای قیمت های متفاوتی باشند. 
به طور کلی برای این که یک شیشه ساختمانی خوب را بشناسیم، باید با توجه به کاربرد آن شیشه در ساختمان، ویژگی هایی نظیر میزان مقاومت و استحکام شیشه، میزان نفوذ نور و گرما درون شیشه، قابلیت عایق بودن در برابر عبور صدا و حرارت، شکل ظاهری، رنگ بندی، قیمت و ... را به خوبی مورد توجه قرار دهیم.

استفاده از شیشه در صنعت ساختمان سازی، از گذشته تا کنون رواج داشته است. امروزه با پیشرفت فناوری، کاربرد شیشه ها فراتر رفته و امکان استفاده از آن ها در طراحی داخلی، خارجی و به عنوان یک المان سازه ای در ساختمان وجود دارد. همین امر موجب روی آوردن بسیاری از معماران به استفاده از شیشه در ساختمان، شده است؛ تا علاوه بر تامین نور و روشنایی، جلوه ای شیک و مدرن به فضای ساختمان ببخشند.
از کاربردهای متنوع شیشه های ساختمانی می توان به کاربرد شیشه به عنوان درب و پنجره، نرده ها و پارتیشن ها، نما و سقف شیشه ای، کف پوش شیشه ای و… اشاره کرد. در هنگام انتخاب شیشه مناسب، باید ابتدا کاربرد شیشه را در نظر بگیریم و نسبت به نیاز ساختمانی، اقدام به تهیه شیشه با کیفیت کنیم. یک شیشه ساختمانی خوب با توجه به کاربردی که از آن انتظار می‌رود، از استاندارد بالایی در میزان استحکام و مقاومت، زیبایی، میزان عایق بودن، امنیت و … برخوردار است.

نظرات کاربران

درصورت عدم عضویت شما در سایت اطلاعات آی پی شما در سایت ذخیره می گردد

انتخابگر پوسته